Afgelopen zaterdag hadden we een belangrijke wedstrijd in Groningen (lees 4 puntenwedstrijd). Als we nog een redelijke kans willen maken op het kampioenschap moest er gewonnen worden. Toevallig moest ons tweede ook uit tegen Groningen maar dan tegen Sissa. Beide verenigingen spelen hun thuiswedstrijden op dezelfde locatie en in dit geval ook in dezelfde zaal. Dat kwam mooi uit want nu konden we gezellig samen reizen. Zelf zat ik bij Helmut & Malek in de auto. Een mooie manier om mijn talen op te krikken. Op de heenweg hebben we voornamelijk Duits en Engels gesproken, maar ook Frans!

Dan de wedstrijd. Het begon allemaal heel voorspoedig. Binnen no-time had Luc zijn tegenstander Joop Hummel (met dank aan Kortchnoi) in een openingsvalletje laten trappen en had al een gewonnen stelling op het bord staan. Zijn tegenstander deed nog een hoop zetten maar het was al lang duidelijk 0-1.

Van de partij van Malek heb ik niet zoveel gezien maar ik vermoed dat hij iets overzag en toen stond het 1-1.

Zelf mocht ik tegen de andere helft van de tweeling, Dick Hummel. Deze dacht dat we aan het dammen waren want hij had niet gezien dat ik op zijn schijnoffer ook nog even een tussenzetje kon doen en ik had al snel een stuk te pakken. 1-2

Bij Kristiannne stond het hele bord in brand en er werd nogal wat heen en weer geofferd. Een groot tactisch schouwspel waarbij Kristianne net aan het korste eind trok. 2-2

Bij Thomas leek er niet zoveel bijzonder aan de hand maar toch ging het ineens mis. 3-2

Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Met Maarten, Jasper en Helmut nog over moesten er nog 2,5 punt gescoord worden. Helmut had een eindspel met een duidelijke plus. Jasper had een gelijk eindspel en Maarten stond duidelijk minder met wat pionnen minder dan zijn tegenstander.

Als een soort magier wist Maarten met ondertussen drie pionnen achter een half matnetje te construeren. Zijn tegenstander was genoodzaakt om zetherhaling in te gaan want anders had Maarten de partij zelfs gewonnen. 3,5-2,5 het kan nog!

Helmut mistte helaas de afwikkeling naar een gewonnen eindspel en liet zijn tegenstander na een zwaar gevecht nog weg komen met remise. 4-3

Jasper had een erg pittig eindspel met beide spelers een paard en een handvol pionnen. Vele studie-achtige stellingen kwamen langs. Helaas was het allemaal net niet genoeg en verzandde dit ook in remise. 4,5-3,5

Dit is de derde keer dat we verliezen dit seizoen en ook steeds met het kleinste verschil...Almelo gaat als een speer en heeft alle wedstrijden nog gewonnen dus promotiekansen kunnen we nu definitief vergeten.

Staunton

ESG Dr. Max Euwe 3