KNSB klasse 3A, Ronde 4, 4-01-2014

ESG Dr. Max Euwe 4 - Groninger Combinatie 4

In de vierde ronde van de KNSB competitie stond de massakamp tegen Groninger Combinatie op het programma. Waar de titelhouders allemaal te vinden waren in de wedstrijd tussen de twee eerste teams, vochten de twee vierde teams om zeer nodige matchpunten in de strijd onderin de poule.

Aangezien alweer al onze 9 spelers beschikbaar waren was wouter weer vrij om het derde team te versterken. Dit keer was er maar besloten geen rare tactische opstellingen te gebruiken aangezien tegenstanders toch allemaal ongeveer even sterk zijn.

Anderhalf uur in de wedstrijd was er eigenlijk nog vrij weinig te melden, behalve dan dat acht remises nog zeker binnen de mogelijkheden viel. Hier en daar wat kleine plusjes of minnetjes, maar allemaal (nog) niet noemenswaardig genoeg om doorslaggevend te zijn. Na wat stukken geruild te hebben waren de stellingen van Peter (bord 8) en Jörg (bord 2) beide saai genoeg om remise overeen te komen.

André op bord 1 had ondertussen zijn Caro-Kann omgezet naar een bekende stelling uit het Frans maar dan met een zet minder. Dit schijnt in sommige varianten te kunnen, maar als Frans speler vind ik het toch maar pijnlijk om aan te zien. Na wat krampachtig uit de opening gekomen te zijn werd remise overeen gekomen. Ook Frank op bord 3 speelde een behoorlijk gelijkwaardige partij. Ik heb er verder weinig van meegekregen maar rond dit moment is ook daar remise afgesproken.

Degelijke jongens die Duitsers, lekker remises pakken. Allemaal prima, want Sjoerd (ikzelf) op bord 4 stond ondertussen een kwaliteit voor. In een gelijke stelling maakte mijn tegenstander een fout en kon ik mijn loperpaar omzetten in kwaliteit winst. Het restant was niet moeilijk meer en zo werd de winst me eigenlijk in de schoenen geschoven.

Bij een tussenstand van 3-2 was het duidelijk dat het nog lastig ging worden aangezien Remko op bord 7 ondertussen toch wel beduidend minder stond. In een wat ongemakkelijke stelling moest hij in de tijdnood fase een pion inleveren. Dit wist zijn tegenstander om te zetten naar een zeer gunstig toreneindspel wat helaas vrij snel verloren was voor onze man.

De twee overgebleven spelers waren Kirsten aan bord 6 en Norbert aan bord 5. Norbert’s stelling was qua materiaal wel gelijk maar zijn tegenstander had duidelijk het initiatief, en Kirsten was nog bezig in een remise ogend toreneindspel. Dit werd uiteindelijk ook remise, waarna alleen Norbert nog bezig was voor een halfje en een matchpunt. Naarmate Norbert steeds minder kwam te staan werd de sfeer onder de supporters er niet beter op (dit was de laatste partij die bezig was). Zijn tegenstander speelde sterk, wist een pion te winnen en bleef druk zetten op de stelling van Norbert. Deze was uiteindelijk niet meer te houden en onze man moest capituleren. Ellende!

ESG Dr. Max Euwe 4

Peter Schelwokat

Reno Emerencia

½