De ranking binnen het dierenrijk

De kantine van het Saxion stroomt vol met ruim 45 schakers van alle leeftijden en niveaus. Onder de mensen waren ook een achttal echte dieren en dat kwam goed uit, want morgen is het dierendag.

Om eindelijk eens duidelijkheid te verschaffen wie nou eigenlijk het sterkst schakende dier was
had Dr. Max Euwe in samenwerking met Saxion besloten om voor zijn traditionele achtkamp 8 dieren uit te nodigen. Door enige afzeggingen werd één dier uiteindelijk 2 keer uitgenodigd, maar al met al was er een verscheidenheid aan soorten en kon er uit deze groep een goede balans opgemaakt worden.

Alvorens we begonnen presenteerde we als club ons nieuwe logo. Het oude logo had zijn langste tijd gehad en na creaties van verscheidene leden werd uiteindelijk door de leden besloten dat de creatie van Gerrit-Jan te Bokkel, die vanuit het Ying-Yang teken een heel bijzonder schaaklogo had gemaakt, Dr. Max Euwe zijn nieuwe trots is in de toekomst.

Bart Konijn het sterkste dier in de Dierenachtkamp

Vanaf ronde 1 schoten Konijn, Scholl en Muis uit de startblokken en na 4 rondes waren er slechts halfjes weggegeven en stonden Konijn en Muis op 4 punten en Scholl op 3,5 punt. Vogel volgde al op gepaste afstand met 2 punten.
Na de battle Scholl-Konijn die in remise eindigde en de nederlaag van Muis tegen Vogel stond Konijn alleen aan kop met 4,5 punt, gevolgd door Scholl en Muis met 4 punten.
In ronde 6 viel toen de eerste beslissing, want Muis verloor zijn partij tegen Arend, waarna de remise van Konijn tegen Vos ervoor zorgde dat Scholl langszij kwam. In de spannende laatste ronde, waar Konijn zijn soortgenoot Haas de baas bleef moest Scholl tegen Muis. Bij winst van Scholl zou hij zich op SB punten de winnaar van de dierenachtkamp mogen noemen, maar stak Muis een stokje voor. Middels een mooie partij gaf hij Scholl zijn eerste nederlaag en eindigde hij daardoor gelijk met hem.
In de onderste regionen wist Vos na zijn 3 blunders in de eerste 3 partijen toch nog goed te scoren. Hij achterhaalde niet zijn naamgenoot Voss en Vogel, maar bleef wel Arend en Haas voor.

Uiteindelijke uitslag:

Konijn, 2. Scholl, 3. Muis, 4. Vogel, 5. Voss, 6. Vos, 7. Arend, 8. Haas

Tim Lammens wint Rapidtoernooi Dr. Max Euwe

Naast de achtkamp was er ook voor de andere schakers ook een 7-rondig rapidtoernooi. Dit toernooi had uiteindelijk 37 deelnemers en was voor de helft bevolkt met leden van Dr. Max Euwe. Ook hier kwamen traditiegetrouw de sterkste schakers uit Apeldoorn (Stefan Kuipers en Sjef Rijnaarts), maar hadden we met troeven Floris van Assendelft en Tim Lammens ook zeker kans op de eindoverwinning. In de lagere groepen waren het vooral de jeugdspelers die kansen maakten op overwinningen in de B- en C-groep.  De verste deelnemer van ons rapidtoernooi was Tom Molewijk, die vanuit Voorst naar Enschede was gekomen!

Na de eerste 2 rondes op rating had niemand van de ratingfavorieten wat laten liggen. In ronde 3 stond echter al de eerste kraker op het programma want Floris mocht met wit tegen Stefan. Waar Sjef in dezelfde ronde in een lastige partij won van Anne Veltman maakte Floris het Stefan erg lastig. Hij ging het eindspel in met een pion voor, maar in de kritieke fase knokte Stefan erg sterk terug. Toen de partij op remise leek af te stevenen wilde Floris teveel en verloor zelfs z’n halfje.
In ronde 4 was het tijd voor de volgende kraker. Tim mocht met wit tegen Sjef. Stefan lootte met wit weer een ‘zwakkere’, waardoor hij zicht mocht gaan opmaken voor de winnaar van het duel Tim-Sjef. In een spannende partij was Sjef de betere waardoor na 4 rondes de gasten uit Apeldoorn de ranglijst aanvoerden. In ronde 5 mocht Stefan wederom met zwart tegen één van zijn concurrenten. In een zeer enerverende partij wist Stefan een paard te winnen. Op het moment dat hij mat wilde gaan zetten kwam opeens de dreiging van een dolle toren in het spel. Nadat hij dit gevaar had afgewend werd het puntje soepel binnengehaald.
Na ronde 6 stond Stefan (die soepel had gewonnen in ronde 6 met wit) bovenaan met 6 punten. Gevolgd werd hij door het verwachtte drietal, Sjef, Floris en Tim. Stefan moest tegen Tim en Floris tegen Sjef. In een doldwaze partij wist Tim zijn jonge opponent van het bord te blazen en kwam zo langszij. In de lastige partij tussen Floris en Sjef wist geen van beiden voordeel te behalen, waardoor remise de logische uitslag was en zo beide heren de gedeeld 3e plaats opeisten. Op weerstandspunten en onderling resultaat was Tim de meerdere van Stefan en zodoende mocht Tim Lammens zich voor de eerste keer in 5 jaar tijd zich de winnaar noemen van het Dr. Max Euwe-toernooi

In zowel de B-groep als de C-groep ging zoals gezegd vooral de jeugd er met de prijzen vandoor. Jamie Duburg wist tezamen met Robin Koldeweij, Anandkumar Nandakumar en Thomas Hummel de gedeeld 1ste prijs in de B-groep op te halen en in de C-groep was Gijs Gerritsen met overmacht de sterkste. Hij behaalde net zoveel punten (4 uit 7) als de B-groep winnaars. Op de tweede plaats in de C-groep eindigde Frank Müthing.

Afsluiting/loting

Na het zeer geslaagde toernooi bleef iedereen bij de prijsuitreiking (waarvoor hulde) en bleek de loting vooral gunstig gestemd voor de lotingtrekker (Paco Bril), de organisatie, dieren uit de achtkamp én de prijswinnaars in het rapidtoernooi.

Al met al was het een gezellig toernooi. Voor volgend jaar zullen we als vereniging wel kijken of een andere datum ons beter schikt, om zo het deelnemersaantal weer terug rond de 60 mensen te krijgen!

Anne Veltman